Publikacje, Akty Prawne kontra Rowerzyści

W tym dziale przedstawimy Państwu zbiory publikacji dotyczących zagadnień z zakresu Prawo a Rower. To już 21-szy odcinek "Cykloakademii dla kierowców i rowerzystów", przygotowany przez znakomite Stowarzyszenie i Portal "Kraków Miastem Rowerów". Dobra robota kochani - znakomity pomysł na edukację, tak trzymać i kontynuować! Więcej o stowarzyszeniu i działalności KMR na: http://kmr.org.pl - kliknij!
Nieco zagadnień widzianych nie tylko od strony Policji, ale także od strony uczestników ruchu drogowego.
Rowerzyści |
Znak ostrzega przed miejscem, w którym rowerzyści wyjeżdżają z drogi dla rowerów. Umieszcza się go też przed przejazdem dla rowerzystów na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h lub przed przejazdem poza skrzyżowaniami, albo gdy przejazd może nie być widoczny odpowiednio wcześnie |
droga dla rowerów |
Znak nakazuje kierującemu rowerem jednośladowym jazdę drogą dla rowerów. |
|
![]() |
koniec drogi dla rowerów |
Znak oznacza koniec drogi przeznaczonej dla kierujących rowerami jednośladowymi. |
droga dla pieszych i rowerów |
Znak kompilacji C-13 i C-16 oznacza drogę, na której dopuszcza się tylko ruch pieszych i rowerów. Ruch pieszych i rowerzystów odbywa się na całej powierzchni, jeżeli symbole oddzielone są kreską poziomą, |
droga dla pieszych i rowerów (ciąg pieszo-rowerowy) |
Znak kompilacji C-13 i C-16 oznacza drogę, na której dopuszcza się tylko ruch pieszych i rowerów. Ruch pieszych i rowerzystów odbywa się odpowiednio po stronach drogi wskazanych na znaku, jeżeli symbole oddzielone są kreską pionową. W tym przypadku ruch pieszych odbywa się po lewej stronie drogi, a ruch rowerzystów po prawej. |
![]() |
droga dla pieszych i rowerów (ciąg pieszo-rowerowy) |
Znak kompilacji C-13 i C-16 oznacza drogę, na której dopuszcza się tylko ruch pieszych i rowerów. Ruch pieszych i rowerzystów odbywa się odpowiednio po stronach drogi wskazanych na znaku, jeżeli symbole oddzielone są kreską pionową. W tym przypadku ruch pieszych odbywa się po lewej stronie drogi, a ruch rowerzystów po lewej. |
![]() |
droga dla pieszych |
Znak nakazuje pieszym korzystanie z drogi przeznaczonej wyłącznie do ruchu pieszego. Stosowany tam, gdzie ze względu na duże natężenie ruchu pieszego, wyeliminowanie ruchu pojazdów zapewnia poprawę bezpieczeństwa. Czasem bywa umieszczona pod znakiem tabliczka T-22 "tabliczka, która wskazuje, że znak ten nie dotyczy rowerów jednośladowych". |
![]() |
koniec drogi dla pieszych |
Znak oznacza koniec drogi przeznaczonej tylko dla pieszych. |
zakaz ruchu w obu kierunkach |
Znak zakazuje ruchu na drodze wszelkich pojazdów, kolumn pieszych oraz jeźdźców i poganiaczy. Pod znakiem mogą być umieszczone tabliczki: |
|
zakaz wjazdu |
nak zakazuje wjazdu na drogę lub jezdnię od strony jego umieszczenia pojazdów, kolumn pieszych oraz jeźdźców i poganiaczy. Umieszczona pod znakiem tabliczka T-22 "tabliczka wskazująca, że znak nie dotyczy rowerów jednośladowych" wskazuje, że znak nie dotyczy rowerów jednośladowych, gdy jest dla nich wyznaczony pas ruchu. |
|
zakaz wjazdu rowerów |
Znak zakazuje ruchu zarówno na jezdni i poboczu rowerów i wózków rowerowych. Stosowany na drogach o dużym natężeniu ruchu lub dużej dopuszczalnej prędkości stanowiących niebezpieczeństwo dla kierujących rowerami oraz tam, gdzie w pobliżu została wyznaczona droga dla rowerów oznaczona znakiem C-13. |
|
zakaz wjazdu wózków rowerowych |
Znak zakazuje ruchu rowerów wielośladowych. Stosowany na drogach o dużym natężeniu ruchu, gdzie ruch tych pojazdów może powodować tamowanie ruchu. |
Przejazd dla rowerzystów |
Oznacza miejsce przeznaczone do przejazdu dla rowerzystów w poprzek drogi. Znak umieszcza się bezpośrednio przed przejazdem dla rowerzystów oznaczonym znakiem poziomym P-11. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wjeżdżających. |
|
Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów |
Oznacza miejsce przeznaczone do przechodzenia pieszych i przejeżdżania dla rowerzystów w poprzek drogi. Znak umieszcza się bezpośrednio przed przejazd dla rowerzystów i przejazdem dla rowerzystów znajdującymi się obok siebie. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących oraz rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wjeżdżających. Umieszczona pod znakiem tabliczka T-27 wskazuje, że przejcie dla pieszych jest szczególnie uczęszczane przez dzieci. |
drogowskaz do szlaku rowerowego |
Wskazuje kierunek do obiektu turystycznego lub wypoczynkowego wskazanego na znaku. |
pas ruchu dla określonych pojazdów |
Wskazuje wyznaczony na jezdni pas ruchu przeznaczony dla pojazdów wskazanych na znaku. |
tabliczka wskazująca, że znak nie dotyczy rowerów jednośladowych |
Tabliczka wskazująca, że znak nie dotyczy rowerów jednośladowych Stosowana do znaków zakazu:
|
szlak rowerowy krajowy |
||
początek (koniec) szlaku rowerowego krajowego |
||
zmiana kierunku szlaku rowerowego krajowego |
||
szlak rowerowy międzynarodowy |
||
zmiana kierunku szlaku rowerowego międzynarodowego |
||
tablica szlaku rowerowego |
przejazd dla rowerzystów |
Znak ten oznacza miejsce przejazdu dla rowerzystów. |
|
przejazd dla rowerzystów |
Znak ten oznacza drogę lub jej część (pas ruchu) przeznaczoną dla ruchu rowerów jednośladowych. |
sygnalizator z sygnałami dla rowerzystów |
(PL) Art. 27, ust. 1a: Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (aktualizacja w październiku 2012 r.) mówi, że każdy rower musi być wyposażony w:
Uwaga! Od 8 października 2013 r. nie musimy już mieć zamontowanych świateł na rowerze - w okresie, gdy jest ono wymagane od kierowców - czyli jazda samochodem na światłach w dzień. Nie ma zatem konieczności ich montowania czy używania - o ile nie zamierzamy jeździć rowerem po zmroku.
- nie dotyczy to odblasku tylnego o czerwonej barwie, który musi być zamontowany na rowerze - na stałe!
Dodatkowo rower może (ale nie musi) być wyposażony w:
Długość roweru razem z przyczepą nie może przekraczać 4 m!
Podstawa prawna:
Wymiary, masy i naciski osi pojazdu § 2. 1. Długość pojazdu, nie może przekraczać: 7) motocykla, motoroweru lub roweru oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru lub roweru i przyczepy - 4,00 m.
Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego i pojazdu zaprzęgowego
1. Rower powinien być wyposażony:
1) z przodu co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
3) w światła, o których mowa w ust. 3 pkt 3, jeżeli konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia kierującemu sygnalizowanie przez wyciągnięcie ręki zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu;
4) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
5) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
1a. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.
1b. Przyczepa ciągnięta przez rower lub wózek rowerowy powinna być wyposażona w dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru; nie dotyczy przyczepy jednokołowej.
3. Motorower ponadto może być wyposażony w:
3) dwa przednie i dwa tylne światła kierunkowskazu, barwy żółtej samochodowej; odległość między światłami nie może być mniejsza niż 240 mm dla świateł przednich i 180 mm dla świateł tylnych, przy czym powinna być zachowana minimalna odległość 100 mm od światła mijania; w przypadku motoroweru, w którym konstrukcja uniemożliwia uzyskanie tych odległości, dopuszcza się dla świateł przednich odległość między światłami nie mniejszą niż 150 mm, a odległość między tylnymi światłami nie mniejszą niż 100 mm;
1.Światła pojazdów o których mowa w § 53-55 powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;
2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;
2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych:
1) barwy żółtej samochodowej:
a) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w § 5355, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne co najmniej dwa światła: co najmniej po jednym, umieszczonym na kole przedniej osi oraz na kole tylnej osi,
b) na pedałach roweru i motoroweru;
2) barwy białej dodatkowo z przodu roweru i wózka rowerowego.
2a. Światła, o których mowa w ust. 2, mogą nie spełniać warunków określonych w ust. 1 pkt 24.
2b. W rowerach, wózkach rowerowych i przyczepach rowerowych dopuszcza się:
1) odblaskowy pasek w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczony na obu bokach opony, albo
2) elementy odblaskowe w kształcie nieprzerwanego pierścienia, umieszczone na bocznych płaszczyznach kół tych pojazdów.
3. Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego, roweru, wózka rowerowego lub motoroweru sš przyczepione: inny pojazd albo maszyna, albo urządzenie, powinny one być wyposażone co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło pozycyjne barwy białej widoczne z przodu, jeżeli szerokość ciągniętych: pojazdu albo maszyny, albo urządzenia przekracza szerokość pojazdu cišgnącego; światła te powinny odpowiadać warunkom określonym w ust. 1.
3a. Do świateł pozycyjnych, o których mowa w ust. 3, w odniesieniu do przyczepy ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy, stosuje się § 53 ust. 1a.
Wszystkie kwestie prawne związane z poruszaniem się po drogach publicznych (jezdniach, ścieżkach rowerowych i ew. chodnikach) reguluje Prawo o Ruchu Drogowym, zwane potocznie Kodeksem Drogowym.
Kodeks Drogowy został ustanowiony ustawą z 1997 roku i był wielokrotnie zmieniany w kolejnych rozporządzeniach. W 2005 roku ukazał się tekst jednolity, na którym bazują teraz wszystkie zmiany (Dziennik Ustaw z 2005 r. Nr 108, poz. 908)
Kodeks Drogowy jest bardzo obszernym dokumentem, prezentujemy jego skróconą wersję - ze wszystkimi paragrafami, które dotyczą rowerzystów. Jest to aktualna wersja z czerwca 2012 roku - z wszystkimi zmianami.
W 2011 opublikowano ustawę "o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami" (Dziennik Ustaw 92, pozycja 530 z 2011 r.) wprowadzającą wręcz rewolucyjne zmiany dla rowerzystów. Zdefiniowano w niej na przykład na nowo pojęcie roweru, wprowadzono nowe definicje: kontrapasa, śluzy i pasa rowerowego, oraz dopuszczono do użytku przyczepki rowerowe do przewozu dzieci. Zmiany te weszły w życie dzięki staraniom rowerzystów zrzeszonych w organizacji "Miasta dla Rowerów". W 2002 roku wprowadzono pierwsze zmiany w Kodeksie Drogowym, istotne dla rowerzystów, wprowadzając między innymi możliwość jazdy rowerem po chodniku w szczególnych warunkach.
Rower zgodnie z artykułem 2. Kodeksu Drogowego jest pojazdem (podobnie jak samochód). Zgodnie z artykułem 45. kierującemu pojazdem zabrania się korzystania z telefonu (czytaj: komórkowego, satelitarnego - zapewne nie dotyczy urządzeń głośnomówiących).
Zatem z tych dwóch przepisów wynika, że rowerzysta rozmawiający przez telefon, podczas jazdy rowerem, popełnia takie samo wykroczenie jak kierowca prowadzący samochód i jednocześnie rozmawiający przez telefon.
Za rozmawianie przez telefon podczas jazdy rowerem grozi nam mandat - 200 zł. Kierującemu samochodem dodatkowo grozi otrzymanie 5 punktów karnych (punkty karne rowerzystów nie obowiązują) Powyżej, w obydwu przypadkach mamy do czynienia z wykroczeniem!
Podstawa prawna:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;
2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
- korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;
Od czerwca 2012 punktami karnymi mogą zostać ukarani jedynie kierowcy pojazdów silnikowych i motorowerów. Zatem nawet jeśli rowerzysta posiada prawo jazdy nie zostanie ukarany punktami karnymi! Poprzedni zapis został zmieniony na wniosek Rzecznika Spraw Obywatelskich.
Podstawa prawna:
(Dziennik Ustaw poz. 488 z 9 maja 2012 roku)
§ 2. 1. Do ewidencji wpisuje się kierowcę, który kierując pojazdem silnikowym lub motorowerem, dopuścił się naruszenia przepisów ruchu drogowego, zwanego dalej "naruszeniem".
Naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach dla rowerów | 50 zł. |
Przewożenie osoby w stanie nietrzeźwości, stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu na rowerze lub motorowerze albo motocyklu poza bocznym wózkiem | 150 zł. |
Naruszenie obowiązku poruszania się po poboczu przez kierującego pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym albo osobę prowadzącą pojazd napędzany silnikiem | 100 zł. |
Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku przewożenia dziecka do lat 7 na dodatkowym siodełku | 50 zł. |
Nieustąpienie miejsca pieszym przez kierującego rowerem korzystającego z drogi dla rowerów i pieszych | 50 zł. |
Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić | 50 zł. |
Nieopuszczenie przez kierującego rowerem do śluzy rowerowej, kiedy zaistnieje możliwość kontynuowania jazdy w zamierzonym kierunku | 50 zł. |
Naruszenie przez kierującego rowerem lub motorowerem zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, z zastrzeżeniem lp. 98a | 50 zł. | Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru | 200 zł. |
Naruszenie przez kierującego rowerem lub motorowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach | 50 zł. |
Naruszenie przez kierującego rowerem lub motorowerem zakazu czepiania się pojazdów | 100 zł. |
Naruszenie przez kierującego rowerem przepisów o korzystaniu z chodnika lub drogi dla pieszych | 50 zł. |
Jazda wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych innym pojazdem niż pojazd silnikowy | 100 zł. |
Kierowanie bez uprawnień rowerem lub pojazdem zaprzęgowym | 100 zł. |
Niestosowanie się do znaku C-13 "droga dla rowerów" | 100 zł. |