Cyklo Masa Krytyczna - Polska / Critical Mass - Poland

Rowerowa Masa Krytyczna - Dzień bez samochodu w Kielcach

Rowerowa Masa Krytyczna - Dzień bez samochodu w Kielcach odbyła się 22 września 2013 r. W Masie Krytycznej w Kielcach brało udział ok. 500 rowerzystów! Zdjęcia z Masy Krytycznej na stronie http://www.naszekielce.com/

Zabrzańska Masa Krytyczna (9. 08. 2013 r.)

9 sierpnia 2013 r. o godz. 18.00 z Placu Wolności w Zabrzu wyruszyła kolejna Zabrzańska Masa Krytyczna. Inicjatywa organizowana jest już od trzech lat.

Warszawska Masa Krytyczna (26. 08. 2011 r.)

(PL) Oto nowy dział poświęcony Masie Krytycznej w Polsce i na Świecie, to jest jednej z odmian społecznego buntu rowerzystów, których łączy jedno - rower i chęć przekroczenia "Masy Krytycznej", ponadto chęć zaprotestowania przeciw arogancji kierowców, braku budowy ścieżek i tras przez władze miast - zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami rowerzystów. Masa Krytyczna nie ma oficjalnie organizatorów, ale ma uczestników, i to na całym świecie - największe gromadzą 80,000 rowerzystów! Prawda jest taka, że żadne władze nie zaryzykują udzielenia oficjanego zezwolenia dla "Critical Mass", ale... ostrożnie tolerują CM i obserwują. Zawsze mozna zrobic nagonkę z Policją, tak często dzieje się w USA lub w Kanadzie. W Polsce niektóre MK działają już jako Stowarzyszenia, choc ich organizatorzy nie zawsze zdają sobie sprawę jak wiele zdarzeń podczas MK nie są w stanie kontrolować, a w razie jakiegoś wypadku, pomimo ubezpieczenia, można być przegranym. Wpisanie w regulamin, że ludzie w Masie biorą udział na własną odpowiedzialność i spychanie funkcji organizatora na samych uczestniczących nie zwalnia od odpowiedzialności, skoro poprzez ulotki jednak nawołuje się do udziału w zgromadzeniu, a takim w rzeczywistości jest Masa Krytyczna.

Śląska Świąteczna Masa Krytyczna 2013

Linki do Masy Krytycznej w Polsce:

  • MK Białystok -
  • Bydgoszcz - Bydgoska Masa Krytyczna
  • Bytom - Bytomska Rowerowa Masa Krytyczna
  • Częstochowa - Częstochowska Masa Krytyczna
  • Chorzów - Chorzowska Masa Krytyczna
  • Gliwice - Gliwicka Masa Krytyczna
  • Kraków - Krakowska Masa Krytyczna
  • Legionowo - Legionowska Masa Krytyczna
  • Lublin - Lubelska Masa Krytyczna
  • Łódź - Łódzka Masa Krytyczna
  • MK Otwock - Otwocka Masa Krytyczna
  • Olsztyn - Olsztyńska Masa Krytyczna
  • MK Piła - Pilska Masa Krytyczna
  • MK Płock - Płocka Masa Krytyczna
  • Radom - Radomska Masa Krytyczna
  • Rzeszów - Rzeszowska Masa Krytyczna
  • MK Sanok - Sanocka Masa Krytyczna
  • MK Starogard - Starogardzka Masa Krytyczna
  • Tarnowskie Góry - Tarnogórska Rowerowa Masa Krytyczna
  • MK Toruń - Toruńska Masa Krytyczna
  • Tychy - Tyska Masa Krytyczna
  • Szczecin - Szczecińska Masa Krytyczna
  • Warszawa - Warszawska Masa Krytyczna
  • Wrocław - Wrocławska Masa Krytyczna
  • Zabrze - Zabrzańska Masa Krytyczna
  • Critical Mass on the World / Masa Krytyczna na Świecie

    (EN) Critical Mass is not an organization, it's an unorganized coincidence. It's a movement ... of bicycles, in the streets. Accordingly, this isn't the official Critical Mass web page, because there is no official Critical Mass web page. There are, however, a bunch of unofficial web pages. Welcome again on the page of the website of Cykloturysta! Here you can read about Critical Mass on the World.

    Here, you can find: a lot of links to the other Critical Masses websites, which are organized all over the World.

    Czym jest Masa Krytyczna?

    W uproszczeniu: jest to spotkanie maksymalnie licznej grupy rowerzystów i ich wspólny przejazd przez miasto, dzięki czemu są lepiej widoczni i mogą bezpiecznie poruszać się po ulicach.

    DLACZEGO I PO CO?

    Pomyśl, ile razy jadąc rowerem spotykałeś(aś) się z chamstwem wielu kierowców (zajeżdżanie drogi, wymuszanie pierwszeństwa, parkowanie na i tak nielicznych drogach dla rowerów). Pomyśl również, ile razy wykonywałeś(aś) piruety wokół pieszych, chodzących po ścieżkach rowerowych, gdzie zwyczjowo były ciągi spacerowe.

    CO TO DA?

    Być może zaczną nas w końcu zauważać. TO TYLKO ZALEŻY OD WAS. Jeśli wciąż chcecie być traktowani jak zło konieczne, to dalej siedźcie w domu, i chowajcie się z rowerem po bocznych drogach i pseudo-ścieżkach "ponoć" rowerowych!?

    Kilka zaleceń dotyczących przejazdu w Gliwickiej Masie Krytycznej: NIE MA ORGANIZATORÓW - choć na dobrą sprawę jest w tym tylko część prawdy, bo KAŻDY UCZESTNIK JEST ORGANIZATOREM! To od każdego z Was, tego co przygotuje, jak się będzie zachowywał(a) i jak będzie reagował(a) na zachowanie innych zależy, jak uda się nasz przejazd.

    Zaopatrzcie się w stosowne oświetlenie. Migające lampki diodowe, wszelkie odblaski są jak najbardziej na miejscu, nawet jeśli wydaje się Wam, że zdążycie wrócić do domów przed zapadnięciem zmroku. Przejazd na Cyklo Masie to nie wyścig. Jedziemy tak, by wszyscy, niezależnie od wieku i kondycji, mogli nadążyć - przy czym na tyle szybko, by nie rozciągać niepotrzebnie kolumny.

    Staramy się utrzymywać prędkość 10-15 km/h. Nie hamujemy raptownie, nie wykonujemy stójek, manuali, skoków i tym podobnych ewolucji, które mogłyby zagrozić innym uczestnikom przejazdu lub nam samym. Szczególna odpowiedzialność spoczywa na jadących na czele. Staramy się jechać przepisowo. Gdy część grupki zostanie np. na czerwonym świetle, grupka prowadząca czeka na nią za skrzyżowaniem. Przepuszczamy tramwaje, pojazdy uprzywilejowane i, w miarę możliwości, autobusy (w tym biegnące bez opieki wściekłe krowy) - gdy zaś sami jesteśmy przez w/w przepuszczani to staramy się sprawnie to wykorzystać. Nie jeździmy po torowiskach tramwajowych, wysepkach, chodnikach. Zachowujemy się spokojnie i kulturalnie, a przede wszystkim bez agresji - także wobec krów.

    Nawet jeżeli ktoś inny zachowuje się agresywnie, nie dajemy się sprowokować. W sytuacjach wątpliwych lepiej kierować się zasadą: Mądry głupiemu ustępuje - Masa Krytyczna powinna być okazją do świętowania, nie do kłótni. Stosujemy się do poleceń eskortujących lub przygodnie napotkanych policjantów [w granicach rozsądku oczywiście]. Wyciąg z Regulaminów MK w Polsce..

    Historia Masy Krytycznej / Critical Mass History

    Masa Krytyczna – nieformalny ruch społeczny, polegający na organizowaniu spotkań maksymalnie licznej grupy rowerzystów i ich wspólnym przejeździe przez miasto. Spotkania te odbywają się pod hasłem "My nie blokujemy ruchu, my jesteśmy ruchem" i mają na celu zwrócenie uwagi władz i ogółu społeczeństwa na zwykle ignorowanych rowerzystów. Informowanie o spotkaniach polega zazwyczaj na powielaniu i rozprowadzaniu na terenie miasta niewielkich ulotek oraz ew. prowadzeniu strony internetowej. Rzadko zdarza się, aby masa odbywała się w inny dzień niż ostatni piątek miesiąca. Jest to od dawna ustalony, niejako "kultowy" termin masy, wspólny dla wielu miast.

    Masa Krytyczna i podobne imprezy na świecie:

    Masa Krytyczna została zapoczątkowana 25 września 1992 roku w San Francisco, gdzie odbywa się do dzisiaj, w każdy ostatni piątek miesiąca (!). Idea ta została przeniesiona następnie do innych miast w USA, a następnie do Europy, Australii i kilku miast w Azji. Obecnie Masa Krytyczna odbywa się w kilkuset miastach na całym świecie. Największe comiesięczne imprezy odbywają się wciąż w San Francisco (ok. 2000 rowerzystów), Nowym Jorku (ok. 5000 rowerzystów - OBECNIE ZAKAZANA!) i Londynie (1500 rowerzystów). Nazwa Masa Krytyczna jest używana także dla innych, mniej regularnych rowerowych przejazdów. Przykładem może być Budapeszt, w którym impreza odbywa się dwa razy w roku – na Europejski Dzień Bez Samochodu i Dzień Ziemi. W ostatnim przejeŸdzie 20 kwietnia 2008 roku w budapeszteńskiej Masie brało udział ok. 80,000 rowerzystów.

    Masa Krytyczna w Polsce:

    W Polsce największe spotkania i przejazdy odbyły się:

  • w Aglomeracji Gdańskiej – 6000 osób 5 VI 2011 roku, (przejazd organizowany raz do roku!);
  • Gdańsk – 4000 rowerzystów VI 2004 roku, (przejazd organizowany raz do roku!);
  • Warszawa – 2366 rowerzystów 30 V 2008 roku, (przejazd organizowany co miesiąc);
  • w Łódź – 1476 rowerzystów 29 VI 2012 roku, (przejazd organizowany co miesiąc);
  • Zagłębie Dąbrowskie – 1000 rowerzystów - IV 2009 roku, (przejazd organizowany raz w roku!).
  • Do grona polskich miast w których odbywa się Masa Krytyczna regularnie dołączają kolejne, zachęcone sukcesem tego typu przejazdów – m.in.

    Opole - od 1997 r. (brak szczegółowych danych, data do sprawdzenia!?) Warszawa - Warszawska Masa Krytyczna - od V 1998 r.
    Gliwice - od VIII 1998 r. (wcześniej od 1998 r., z przerwami organizowana była przez Grupę Krzyk i Lesława Dynak, potem do 2006 r., również z przerwami przez MTST Cykloturysta - Gliwice, obecnie organizowana przez GMK, patrz - dół listy!)
    ŁódŸ - Łódzka Masa Krytyczna - od VI 1999 r.
    Gorzów Wielkopolski - od 1999 r. z przerwami (obecnie impreza organizowana przez Gorzowskie Stowarzyszenie "Sztuka Miasta")
    Lublin - od 29 III 2003 r.
    Szczecin - od III 2003 r.
    Wrocław - od IV lub V 2003 r.
    Radom - od V 2003 r.
    Katowice - od IX 2003 r.
    Białystok - od IX 2003 r.
    Bydgoszcz - od I 2004 r.
    Sanok - od IV 2004 r.
    Legionowo - od VIII 2004 r.
    Tychy - od 26 IX 2004 r.
    Otwock - od X 2004 r.
    Przemyśl - od X 2004 r.
    Częstochowa - od VIII 2004 r.
    Stargard - VIII 2004 r.
    Poznań - od IX 2004 r.
    Kraków - od V 2005 r.
    Piła - od 3 VI 2005 r.
    Rzeszów - od VI 2005 r.
    Piotrków Trybunalski - od 28 X 2005 r.
    Słupsk - od VII 2006 r.
    Toruń - od 24 III 2007 r.
    Mielec - od VII 2007 r.
    Racibórz - od X 2007 r.
    Brzeg - od X 2008 r.
    Konin - od IX 2008. ( impreza organizowana przez Wojew. Ośr. Ruchu Drogowego w Koninie pod patronatem władz miasta)
    Gliwice - od IV 2009 r. (obecnie organizowana przez GMK, wcześniej patrz - góra listy!)
    Łapy - od V 2009 r.
    Bytom - od 31 VII 2009 r.
    Nysa - od 31 VII 2009 r.
    Chełm - od 28 IV 2010 r.
    Kołobrzeg - od 1 V 2010 r.
    Wałbrzych - od 28 V 2010 r.
    Zabrze - od 13 VIII 2010 r.
    Kozienice - od 11 IX 2010 r.
    Tarnów - od 27 V 2011 r.
    Sosnowiec - od 2009 r. (brak danych!)
    Koszalin - od 27 V 2011 r.
    Leszno - od 29 VII 2011 r.
    Gdynia - od 30 III 2012 r.
    Biłgoraj - od 27 IV 2012 r.
    Grudziądz - od 25 V 2012 r.
    Świdnik - od V 2012 r.
    Chrzanów - od 1 VII 2012 r.
    Łomża - od 27 VII 2012 r.
    Choroszcz - od 31 VIII 2012 r.
    Opole - nie sklasyfikowane (data do sprawdzenia!?)

    Ekstremalna Masa w Dolinie Dolomitów (DSD)

    7 Freeride'owa Masa Krytyczna

    W niedzielę 25 czerwca w Dolinie Dolomitów DSD k. Bytomia odbyła się kolejna Freerideowa Masa Krytyczna. Na FMK przyjechało ok. 60 rowerzystów z różnych regionów Śląska. Celem tej tej Masy jest propagowanie kolarstwa i kultury jazdy, uwrażliwienie kierowców na obecność na drogach rowerzystów. FMK jest nieformalną akcją młodych rowerzystów, którzy uprawiają ekstremalne kolarstwo zjazdowe Downhill (DH). Nie ma co ukrywać, że jest to sport tylko dla odważnych i wyluzowanych, bowiem ewolucje jakie wyczyniali startujący tu rowerzyści przyprawiają widza o poważny zawrót głowy. Zjeżdżanie z zawrotną szybkością ze stoku po to tylko, aby wykonać po drodze parę efektownych skoków dostarcza wszystkim niezłej porcji adrenaliny.

    Czy jest to sport bezpieczny pytam Rafała, który właśnie przymierza się do efektownego zjazdu - zdecydowanie nie - odpowiada szczerze. Potłuczenia, mimo posiadanych ochraniaczy i kasków są na porządku dziennym. Poważniejsze urazy jak wstrząśnienia mózgu, złamania kończyn, lub urazy kręgosłupa też się zdarzają - dodaje, ale mimo tego nie brak "szalonych jeźdźców", co jest nie w smak miejscowej policji, która raz po raz robi najazdy kontrolne. Tak było i tym razem, gdy część grupy wybrała się na pobliskie wyrobisko. Tu dopiero była jazda... Skoki na popularnej jedenastce czyli lot w powietrzu na długość autobusu, to dopiero odjazd, a że niebezpieczny, nad tym już nikt nie myśli... Zresztą nie ma na to zbyt wiele czasu, bo lada moment mogą pojawić się "niebiescy", ...i rzeczywiście, chłopcy dostają cynk, że "smerfy" tu jadą. Wszyscy szybko się ewakuują w legalną już część Doliny Dolomitów.

    Czym jest ten sport, to część nowej subkultury wśród rowerzystów, którym nie wystarcza już "normalna jazda". Zresztą rowery, na których jeżdżą nie bardzo się nadają do innej jazdy jak tylko do ekstremalnych ostrych zjazdów. Wystarczy popatrzeć na konstrukcję tych wehikułów. Wyglądem przypominają nieco motocykle; z przodu widelec i zawieszenie jak w motocyklach, do tego hamulce tarczowe, i osprzęt za ciężkie pieniądze.

    Rowery do "freeride" kosztują od 5000 do 10 000 zł., a do "downhillu" (DH) to wydatek od 10 000 do nawet 27 000 zł. Zupełna bajka, ale to ich świat, a że pełen urazów, skoków, zjazdów z "drop'u" czyli skoków z 4 m w dół, lub szybkich przejazdów po "wall'u" czyli ścianie z desek, no cóż, gdzieś się chłopcy muszą wyżyć - stwierdza na koniec nieformalny przywódca grupy Roman (pseud. Anałana). Na koniec, specjalnie dla mnie Roman wykonuje efektowny skok z "dropa", a Rafał kręci na "wall'u", jednak nie zawsze z powodzeniem... Pomimo urazów, nadal tu wracają, bo tu czują się wolni. Gdzie są te granice wolności? Nad tym też nikt się już nie zastanawia...

    Tekst i zdjęcia: Lesław Dynak (pozostałe zdjęcia w przygotowaniu!)

    Masa Krytyczna - w obiektywie kamery!